donderdag 18 december 2014

Het gaat uitstekend, Sijntje kan zelfs met minder medicijnen toe

Onze ster van het huishouden mocht dit jaar op de kerstkaart.




Toen ik de vorige blog schreef, 3,5 week geleden, was ik ook gestart met een medicijn tegen maagproblemen. Ciseraldrop. Dit blijkt het ei van Columbus. Sijntje eet nu zelfs ook al 's morgens voordat ze haar medicijnen, de eetlustopwekkers, heeft gekregen. Ik ben nu dan ook gestopt met de eetlustopwekker Diazepam waardoor Sijntje meteen weer wat steviger op haar pootjes kan staan. Dit is tenslotte een spierontspannen. De Dexoral tegen een ontsteking irgend-wo krijgt ze ook niet meer. Als ze zo doorgaat, stop ik ook met de Mirtazapine en wanneer dit goed gaat, ga ik het ook proberen met de Cerenia. Dit laatste middel is tegen misselijkheid en ik zou niet wensen dat ze daar weer en onnodig last van zou kunnen krijgen. Alles hangt af van haar eetlust. Als die goed is, hebben wij geen probleem en komen wij de kerstdagen hopelijk goed door. Met haar naar de dierenarts gaan, is nu iets wat je niet onnodig moet ondernemen want door Serious Request kan je bij thuiskomst amper meer een parkeerplaats in de hele woonwijk vinden. Van de week dreigde zo'n bezoekje even omdat zij weer een blaasontsteking had. Ze bleef maar persen en verloor ook druppeltjes bloed. De assistente dacht dat dit niet bacterieel was en ik kon volstaan met twee dagen pijnbestrijding. Tegen de bacteriële blaasontsteking krijgt ze iedere morgen een klein beetje Cranberrypoeder. Ik druk een lege 0,5 ml capsule in de kleine kant van een grotere capsules met dat poeder. Die kleine capsules vul ik verder af met Ipakitine. Nadat de Benefor op was, ben ik overgeschakeld naar Semintra. Dit middel schijnt nog effectiever tegen nierfalen te zijn dan Benekor of Fortekor.
Het is tegen medicijnentijd wel even een heel gedoe. Niet het geven want nu alles in capsules zit, 50 stuks voor 2,50 bij de apotheek, slikt ze die heel makkelijk door maar het vullen ervan. Vooral omdat de medicatie steeds wijzigt is het een hele boekhouding om haar de juiste middelen in de juiste frequentie te geven. Het is heerlijk voor ons beidjes dat die - kleinere dan die van de Cranberrypoeder - dit toedienen binnen een paar seconden gebeurd is. Het geven van het vochtinfuus duurt wat langer maar dat is absoluut geen probleem. Sijntje houdt zich uitstekend aan, blijft zelfs gewoon op het kussen zitten wanneer ik nog even wat spullen pak, en eigenlijk zijn dit hele fijne momenten saampjes. Meestal hoort Huibert haar op grote afstand spinnen. In het begin kreeg Sijntje twee keer 50 ml en dan ook nog twee maal daags. Dit heeft haar heel goed doorgespoeld en ze is zo een hoop afvalstoffen kwijt geraakt. Omdat ze maar bleef aankomen, werd ik toch wat bezorgd. Tenslotte weten we dat een extreem!! teveel aan vocht levensgevaarlijk is, getuige die student die tijdens een ontgroening gedwongen werd om zes liter water te drinken en daar een herseninfarct van kreeg. Sijntje liep er gelukkig niets van op. De laatste twee weken krijgt ze eenmaal daags ca. 50 ml. Eerder knoopte ik de zak met water met de reep verband die ik van de dierenarts had meegekregen aan de lamp boven tafel. Huibert bedacht dat dit handiger kon - een Ikeahaak voor keukengerei aan de lamp en klaar is Kees. Ca. een kwartier vooraf leg ik de zak met infuusvloeistof boven de verwarming zodat ze niet zo'n koude plomp water onder haar velletje hoeft te krijgen. Sijntje zit er sowieso warmpjes bij. Bij en in haar holmandje liggen altijd heatpads die iedere acht uur vervangen worden en vandaag heeft ze ook nog een nieuw mandje gekregen. Van het vele wassen was de oudste echt onbruikbaar geworden en nu heb ik altijd warme mandjes in reserve voor haar. Ze moeten regelmatig in de was want ze maakt er wel vaak een knoeiboel van. Wanneer het niet goed gaat met haar darmen, met haar blaas of wanneer er een bakje met eten in haar mandje omvalt. Soms eet ze graag ín haar mandje, dus dan krijgt ze haar eten daar.



Kan een katje meer tevreden zijn?









Sijntje eet nu weer behoorlijk gevarieerd maar wanneer er iets aan haar eetlust mankeert, moet ik de apartste dingen voor haar klaarmaken. Helaas lukt iets dan maar één keer achter elkaar. Rosbief is bijv. iets waar ze snel op opgekeken raakt, de diverse soorten blikvoer, zelfs AD, ook en helaas ook de gekookte kipfilet met rijst. Wat lang goed gaat is Carnibest Lam-Mix, gerookte makreel, dit soort blikjes kipfilet en gehakte rauwe kip met botdeeltjes. Morgen weer een nieuwe voorraad kippennekjes halen.

Sijntje in haar nieuwe mandje. Het is goedgekeurd.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten